2017. július 29., szombat

Mondókák, versikék Babaklubos módra

Pénteken ismét érdekes foglalkozáson vettünk részt.

Mondókázva, énekelve tornáztunk és fejlesztettünk. Már egész apró kortól nagyon fontos, hogy a gyermek örömét lelje a mozgásban. Egyszerű, ritmusos versikéket már a hasfájással vagy nyűgösséggel küzdő csecsemőnek is ismételgethetünk. Ugyan még nem fogja tudni, mit mondunk neki, de a ritmusra döcögtetés megnyugtatja, és élvezni fogja, hogy az anyukája beszél hozzá. Már ez fejleszti őt, nagyobb korától pedig, amikor elkezd intenzíven figyelni a szavainkra, a mondóka szövege is érdekessé válik. A rímek az agykérgi kapcsolatok mellett sok egyéb folyamatra hatnak serkentőleg. A testtudat, a mozgáskoordináció, az egyensúly-, nyelv- és ritmusérzék, a szókincs, a memória, az asszociáció mind-mind fejlődik mondókázás közben. Különböző rímeket választhatsz a testséma fejlesztésére, ami a későbbi írás-olvasás megtanulásában lesz segítség.




A kissé száraz bevezető után egy csokor versikét, mondókát hoztam nektek, melyből mindenki kedvére válogathat.

1.) (Pici babával lehet játszani, miközben összedörgölitek az orrotokat)

Én is pisze, te is pisze,Gyere, pisze, vesszünk össze!



2.) (Az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted)


Zöld erdő (haja)Sík mező (homloka)Pillangó (szemei)Szuszogó (orra)Tátogó (szája)Itt lemegy (nyakához)Itt megáll (hasához)Itt a kulacs, itt igyál!


3.) (A kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva)

Kerekecske, dombocska,Itt szalad a nyulacska.Erre megyen, itt megáll, Itt egy körutat csinál, Ide bújik, ide be,Kicsi gyermek keblibe.
Hőc, hőc, katona,
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Azzal megyünk Budára,
A budai vásárra.



5.) (Nyuszis ugrálós mondóka - az elmondottakat utánozzátok)


Nyuszi fülét hegyezi,
Nagy bajuszát pödöri,
Répát eszik: rop, rop, rop,
Nagyot ugrik: hopp, hopp, hopp.


6.) (Kis kezem - a fekvő gyerekkel játszhatjátok)


Mit csinál a kis kezem? 
Simogat kedvesen, 
Ütöget mérgesen, 
Csiklandoz viccesen, 
Csípked hegyesen, 
Táncol ügyesen. 
Na mit csinál a kis kezem?
Te is tudod, mondd velem! 



7.)


Ilyen nagy az óriás:
Nyújtózkodjunk kispajtás! (nyújtózkodás)
Ilyen kicsi a törpe:
Guggoljunk le a földre! (guggolás)



8.) Weöres Sándor: Kocsi és vonat - (döcögtesd a ritmusra)

Megy a kocsi, fut a kocsi:
patkó-dobogás,
Megy a vonat, fut a vonat:
zúgó robogás.
Vajon hova fut a kocsi?
Három falun át!
Vajon hova fut a vonat?
Völgyön, hegyen át!
Zim, zim, megy a gép, megy a gép,
fut a sinen a kerék,
forog a kerék.
Zum, zum, nagy az út, nagy az út,
fekete az alagút,
a masina fut.


 9.) (A gyermek mindkét lábszárát megfogjuk és láblógatós mozdulatokat teszünk.)

Lóg a lába, lóga
Nincsen semmi dolga
Mert ha dolga volna,
A lába nem lógna.

10.)  (a picibabát plédben háton fektetjük, a nagyobb gyermeket ölben hintáztatjuk  jobbra-balra)

Hinta-palinta régi Duna, kis katona
Ugorj a Dunába, zsupsz
Hinta-palinta hintázik a ….. (nevét mondjuk)

11.) Ujjszámolós (segít a kicsinek megismerkedni a kezével):

Hüvelykujjam almafa
Mutatóujjam megrázta
Középső ujjam összeszedte
Gyűrűsujjam hazavitte
Ez a kicsi mind megette
Megfájdult a hasa tőle!

12.) (Ezt kis kortól játszhatjuk már egyre finomítva a mozgásokat (kisebb korban mi mutatjuk a babának, nagyobb korban ő magától csinálhatja)

Fújja a szél a fákat (lengetjük a baba két karját)
Letöri az ágat, reccs! (hirtelen leengedjük a kezét)
Lehullott egy falevél (magastartásból lassan leengedjük a kezét),
szelek szárnyán útra kél. (a kezével a szálló levelet imitáljuk)
Hegyen, völgyön átrepül, (a két karját körbe forgatjuk)
ha elfárad lecsücsül. (a két karját gyorsan leengedjük)

13.) (kisebb korban is lehet játszani a szórakoztatás miatt, de 10-12 hónapos korban már próbálgathatják leutánozni is):

Erdő szélén házikó, (a kezeddel háztetőt mutatsz)
Ablakában nagyapó. (jobbra-balra nézegetünk)
Lám egy nyuszi ott robog, (a karjainkkal a nyuszi futását utánozzuk)
Az ajtaján bekopog. (kopogunk)
Kérlek segíts énrajtam, (imádkozunk)
A vadász a nyomomban. (puskát mutatunk a kezünkkel)
Gyere nyuszi sose félj, (hívást mutatunk az karunkkal)
Megleszünk mi kettecskén! (tapsolunk)

14.) (éneklés közben óvatosan áttornáztatjuk a gyermek nyakát, óvatosan biccent a fejével jobbra-balra, előre-hátra)

Pál, Kata, Péter Jó reggelt!
Már odakünn a nap felkelt.
Szól a kakasunk, az a nagy tarajú,
Gyere ki a rétre kukurikú!

15.) (mondóka közben elől keresztezzük a karokat)

Egy csepp, két csepp,
öt csepp, tíz csepp.
Olvad a jégcsap,
csepereg a víz!

16.) ( két kezével malomkörzést csinálunk, lábbal is végezhetjük, előre-hátra, először lassan majd gyorsan)

Lassan forog a kerék,
Mert a vize nem elég.
Gyorsan forog a kerék,
Mert a vize már elég.

17.) (Körözünk a tenyérben, a második sornál ujjunkkal böködjük, két kezünkkel a gyermek tenyerét  lengessük. Az „Eső, eső veregeti, huss!” sorra pedig paskoljuk a gyermek tenyerét, a „huss”-ra hessintve, tárjuk szét két karunk)

(Máshogy is játszhatjuk: Ültessünk tenyérbe, hát, has közepébe és végül a fejük búbjára is! )

Én kis kertet kerteltem, 
Bazsarózsát ültettem. 
Szél, szél fújdogálja, 
Eső, eső veregeti, huss! 

18.) (Kavargatunk a kicsi tenyerében, megszórjuk, megcsipkedjük, az utolsó sornál tenyerét fordítgatva tapsolunk, majd a "huss"-ra széttárjuk a kezeit)

Borsót főztem,
Jól megsóztam,
Meg is paprikáztam,
Ábele, bábele, huss!

Lovagoltató mondókák:(egyre gyorsabb lovaglással)

19.)

Hőc, hőc, katona,
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Vigyázz baba le ne ess!

20.)

Gyí paci paripa, Nem messze van Kanizsa. Odaérünk délre, Libapecsenyére.

Mára ennyi:) ígérem gyűjtök még nektek, és legközelebb új dalocskákkal ismerkedhettek meg:)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mondókák, versikék Babaklubos módra

Pénteken ismét érdekes foglalkozáson vettünk részt.

Mondókázva, énekelve tornáztunk és fejlesztettünk. Már egész apró kortól nagyon fontos, hogy a gyermek örömét lelje a mozgásban. Egyszerű, ritmusos versikéket már a hasfájással vagy nyűgösséggel küzdő csecsemőnek is ismételgethetünk. Ugyan még nem fogja tudni, mit mondunk neki, de a ritmusra döcögtetés megnyugtatja, és élvezni fogja, hogy az anyukája beszél hozzá. Már ez fejleszti őt, nagyobb korától pedig, amikor elkezd intenzíven figyelni a szavainkra, a mondóka szövege is érdekessé válik. A rímek az agykérgi kapcsolatok mellett sok egyéb folyamatra hatnak serkentőleg. A testtudat, a mozgáskoordináció, az egyensúly-, nyelv- és ritmusérzék, a szókincs, a memória, az asszociáció mind-mind fejlődik mondókázás közben. Különböző rímeket választhatsz a testséma fejlesztésére, ami a későbbi írás-olvasás megtanulásában lesz segítség.




A kissé száraz bevezető után egy csokor versikét, mondókát hoztam nektek, melyből mindenki kedvére válogathat.

1.) (Pici babával lehet játszani, miközben összedörgölitek az orrotokat)

Én is pisze, te is pisze,Gyere, pisze, vesszünk össze!



2.) (Az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted)


Zöld erdő (haja)Sík mező (homloka)Pillangó (szemei)Szuszogó (orra)Tátogó (szája)Itt lemegy (nyakához)Itt megáll (hasához)Itt a kulacs, itt igyál!


3.) (A kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva)

Kerekecske, dombocska,Itt szalad a nyulacska.Erre megyen, itt megáll, Itt egy körutat csinál, Ide bújik, ide be,Kicsi gyermek keblibe.
Hőc, hőc, katona,
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Azzal megyünk Budára,
A budai vásárra.



5.) (Nyuszis ugrálós mondóka - az elmondottakat utánozzátok)


Nyuszi fülét hegyezi,
Nagy bajuszát pödöri,
Répát eszik: rop, rop, rop,
Nagyot ugrik: hopp, hopp, hopp.


6.) (Kis kezem - a fekvő gyerekkel játszhatjátok)


Mit csinál a kis kezem? 
Simogat kedvesen, 
Ütöget mérgesen, 
Csiklandoz viccesen, 
Csípked hegyesen, 
Táncol ügyesen. 
Na mit csinál a kis kezem?
Te is tudod, mondd velem! 



7.)


Ilyen nagy az óriás:
Nyújtózkodjunk kispajtás! (nyújtózkodás)
Ilyen kicsi a törpe:
Guggoljunk le a földre! (guggolás)



8.) Weöres Sándor: Kocsi és vonat - (döcögtesd a ritmusra)

Megy a kocsi, fut a kocsi:
patkó-dobogás,
Megy a vonat, fut a vonat:
zúgó robogás.
Vajon hova fut a kocsi?
Három falun át!
Vajon hova fut a vonat?
Völgyön, hegyen át!
Zim, zim, megy a gép, megy a gép,
fut a sinen a kerék,
forog a kerék.
Zum, zum, nagy az út, nagy az út,
fekete az alagút,
a masina fut.


 9.) (A gyermek mindkét lábszárát megfogjuk és láblógatós mozdulatokat teszünk.)

Lóg a lába, lóga
Nincsen semmi dolga
Mert ha dolga volna,
A lába nem lógna.

10.)  (a picibabát plédben háton fektetjük, a nagyobb gyermeket ölben hintáztatjuk  jobbra-balra)

Hinta-palinta régi Duna, kis katona
Ugorj a Dunába, zsupsz
Hinta-palinta hintázik a ….. (nevét mondjuk)

11.) Ujjszámolós (segít a kicsinek megismerkedni a kezével):

Hüvelykujjam almafa
Mutatóujjam megrázta
Középső ujjam összeszedte
Gyűrűsujjam hazavitte
Ez a kicsi mind megette
Megfájdult a hasa tőle!

12.) (Ezt kis kortól játszhatjuk már egyre finomítva a mozgásokat (kisebb korban mi mutatjuk a babának, nagyobb korban ő magától csinálhatja)

Fújja a szél a fákat (lengetjük a baba két karját)
Letöri az ágat, reccs! (hirtelen leengedjük a kezét)
Lehullott egy falevél (magastartásból lassan leengedjük a kezét),
szelek szárnyán útra kél. (a kezével a szálló levelet imitáljuk)
Hegyen, völgyön átrepül, (a két karját körbe forgatjuk)
ha elfárad lecsücsül. (a két karját gyorsan leengedjük)

13.) (kisebb korban is lehet játszani a szórakoztatás miatt, de 10-12 hónapos korban már próbálgathatják leutánozni is):

Erdő szélén házikó, (a kezeddel háztetőt mutatsz)
Ablakában nagyapó. (jobbra-balra nézegetünk)
Lám egy nyuszi ott robog, (a karjainkkal a nyuszi futását utánozzuk)
Az ajtaján bekopog. (kopogunk)
Kérlek segíts énrajtam, (imádkozunk)
A vadász a nyomomban. (puskát mutatunk a kezünkkel)
Gyere nyuszi sose félj, (hívást mutatunk az karunkkal)
Megleszünk mi kettecskén! (tapsolunk)

14.) (éneklés közben óvatosan áttornáztatjuk a gyermek nyakát, óvatosan biccent a fejével jobbra-balra, előre-hátra)

Pál, Kata, Péter Jó reggelt!
Már odakünn a nap felkelt.
Szól a kakasunk, az a nagy tarajú,
Gyere ki a rétre kukurikú!

15.) (mondóka közben elől keresztezzük a karokat)

Egy csepp, két csepp,
öt csepp, tíz csepp.
Olvad a jégcsap,
csepereg a víz!

16.) ( két kezével malomkörzést csinálunk, lábbal is végezhetjük, előre-hátra, először lassan majd gyorsan)

Lassan forog a kerék,
Mert a vize nem elég.
Gyorsan forog a kerék,
Mert a vize már elég.

17.) (Körözünk a tenyérben, a második sornál ujjunkkal böködjük, két kezünkkel a gyermek tenyerét  lengessük. Az „Eső, eső veregeti, huss!” sorra pedig paskoljuk a gyermek tenyerét, a „huss”-ra hessintve, tárjuk szét két karunk)

(Máshogy is játszhatjuk: Ültessünk tenyérbe, hát, has közepébe és végül a fejük búbjára is! )

Én kis kertet kerteltem, 
Bazsarózsát ültettem. 
Szél, szél fújdogálja, 
Eső, eső veregeti, huss! 

18.) (Kavargatunk a kicsi tenyerében, megszórjuk, megcsipkedjük, az utolsó sornál tenyerét fordítgatva tapsolunk, majd a "huss"-ra széttárjuk a kezeit)

Borsót főztem,
Jól megsóztam,
Meg is paprikáztam,
Ábele, bábele, huss!

Lovagoltató mondókák:(egyre gyorsabb lovaglással)

19.)

Hőc, hőc, katona,
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Vigyázz baba le ne ess!

20.)

Gyí paci paripa, Nem messze van Kanizsa. Odaérünk délre, Libapecsenyére.

Mára ennyi:) ígérem gyűjtök még nektek, és legközelebb új dalocskákkal ismerkedhettek meg:)